Monday, October 1, 2012

RPH



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh: 23 Oktober 2012
Masa: 11:05-12:05
Kelas:2A
Jumlah murid: 34 orang
Subjek: Sains
Topik: Memahami haiwan mempunyai keperluan asas untuk hidup

Standard pembelajaran:  
2.1.1 Mengenal pasti keperluan asas haiwan iaitu makanan, air,  
        udara dan tempat perlindungan.
2.1.2 Menyatakan kepentingan keperluan asas kepada haiwan.
2.1.7 Menjelaskan pemerhatian melalui TMK, penulisan, atau lisan.

Objektif pembelajaran: Pada akhir pengajaran, murid-murid dapat:

1.menyatakan kepentingan keperluan asas kepada haiwan   secara  lisan
2. Menyenaraikan keperluan asas haiwan dalam lembaran kerja yang diberikan.

Nilai terhadap alam persekitaran
1. Menyemaikan minat perasaan ingin tahu. 
2. Bersikap kerjasama semasa dalam aktiviti kumpulan.




Masa
Aktiviti
Catatan
Set induksi (5minit)
-Guru menyiarkan bunyi haiwan melalui radio dan murid dimint mendengar dan meneka bunyi haiwan.


Langkah 1( 15minit)
-Guru bertanya beberapa soalan berikut:

Guru: Apakah yang sedang dilakukan oleh zirafah?
Murid: zirafah sedang makan daun.

Guru: Mengapakah rusa minum air?
Murid: Rusa minum air kerana dahaga.

Guru: Kenapakah ikan itu timbul di permukaan air?
Murid: Ikan timbul untuk bernafas.

Guru: Di manakah tempat tinggal burung?
Murid: Burung tinggal di dalam sangkar.

Kad-kad bergambar

Kemahiran berfikir
Langkah 2 (15minit)
-Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan dan situasi disenaraikan.

Pemerhatian dan ramalan:
-Murid-murid dikehendaki membincang  tentang situasi haiwan yang berdasarkan keperluan asas yang diberi.

-Selepas ini, murid diminta memberi pendapat tentang idea mereka dan guru juga member cadangan atau komen kepada murid berkenaan. 

Kemahiran berfikir

Gambar- gambar situasi yang berkenaan
Langkah 3 (20 minit)
-Murid-murid dibahagikan kepada 5 kumpulan.

-Murid-murid dikehendaki melekatkan gambar.

–gambar pada kad manila kad mengikut situasi yang diberikan.

-Murid-murid dikehendaki bekerjasama untuk melengkapkan tugasan yang diberikan oleh guru. 

-Selepas ini, murid akan membentangkan tentang kerja-kerja mereka di depan kelas.

-Guru akan memberi komen dan memberi tunjuk ajar tentang kesalahan yang dilakukan oleh murid.

Kad manila

Nilai murni: bekerjasama

Gambar –gambar haiwan dan kad –kad perkataan



Teori pemprosesan maklumat
Penutup (5 minit)
-Guru menegaskan lagi soalan berikut: 

Guru: Apakah keperluan asas haiwan?
Murid: makanan, air, bernafas dan tempat tinggal.

-Guru menyiarkan sekali lagi lagu haiwan tersebut supaya murid juga dapat menghiburkan diri dalam situasi tersebut.

-Guru memberi lembaran kerja kepada murid-murid.

Lembaran kerja

No comments:

Post a Comment